Monday, July 26, 2010

Hari 29: Ngeri berak di Padang rumput

12 Julai, Isnin

Xilamuren Grasslands

Ada saja trip mesti kena ditindas bangun awal dan penindasan ini hikmahnya sangat positif apabila tanpa diduga, cewek ala Mongol yang menghantui sebelumnya turut sama berada di dalam minibas ini, yahooooooooooooooooooooooooo!

Hohhot merupakan ibu kota wilayah autonomi Inner Mongolia yang bersempadan dengan Mongolia dan subjek tentang Mongol sangat sensitif untuk dibicarakan di sini walaupun ia tidak sesensitif seperti di wilayah Xinjiang dan Tibet yang masih berlarutan konflik dari masa ke semasa. Majoriti penduduk Inner Mongolia adalah keturunan Han (85%) dan Mongol hanya membentuk sekitar 15 peratus dan selebihnya Hui, Manchu, Daur dan Ewenki. Inner Mongolia bukan pilihan terbaik untuk dikunjungi seandainya ingin mempelajari budaya orang Mongol asli kerana Mongol di Inner Mongolia sudah mula berasimilisasi dengan budaya orang China Han, sebaliknya harus ke Mongolia sendiri yang masih kuat tradisi dan adatnya. Namun begitu Inner Mongolia masih sangat menarik dikunjungi untuk melihat bagaimana wilayah ini berperanan di dalam pembinaan sebuah negara bernama Republik Rakyat China di bawah pemerintahan Parti Komunis China yang lebih nasionalis, kapitalis dan samsengnya dari komunisme dan sosialismenya

Sejam lebih perjalanan kami pun sampai ke sebuah penempatan di Xilamuren Grasslands disambut dengan nyanyian dan welcome drink, air arak yang tinggi alkoholnya. Pemandangan padang rumput yang tiada rumputnya kerana musim kemarau terbentang luas saujana mata memandang dan tetap indah kerana semuanya ciptaannya tidak pernah ada yang buruk dan kusam. Kami akan bermalam di sini dan sepertinya tempat ini dibina khas untuk kemudahan pelancong berbanding penduduk lokal, takpelah kalau nak sangat merasai seperti orang lokal akan aku kahwini gadis-gadis di sini dengan hantaran ikan siakap masam manis (kat sini ikan mahal kerana tiada laut).

Perangkap pelancong bermula lagi dengan perkhidmatan 'semua kena bayar mahal' seperti naik kuda (150 yuan) , sewa topi, sewa kasut but dan macam-macam. Aku kerana nak menjimatkan wang dan melihat lebih dari sekadar naik kuda bersama-sama Azizan dan Wan membuat keputusan tidak menunggang kuda dan hanya berjalan kali menikmati pemandangan dan suasana sambil memotret foto. Jalan punya jalan kami pun bertembung dengan teman-teman yang menunggang kuda dan awek ala-Mongol itu yang kelihatan sangat berani dan keyakinan tinggi, hehe, baru sehaja selesai menikmati susu yorkkkkkkkkkkkkkk

Dua jam jalan, kami pun pulang ke kem semula untuk memunggah beg ke dalam yurtttttttttt yang panasnya sangat amat, namun gagal menghalang sebahagian dari kami termasuk aku untuk tidur seketika.

Jam 12 tengah hari kami dikejutkan oleh Julie, sang cewek pemandu pelancong untuk ke restoran menikmati masakan tengah hari ala-Mongol diiringi nyanyian dan persembahan kebudayaan Mongol. Bagaimana makanan Mongol? Boleh tahan sedap terutama kambing panggang mentang, nyam nyam.

Selesai makan lena lagi untuk membulatkan perut yang semakin menipis akibat kurang makan lewat malam di mamak sebelum dikejutkan lagi oleh Julie untuk menonton pertunjukan kuda dan sebagainya yang aku tidaklah teruja sangat sebab semuanya palsu dan materealistik, ala-ala persembahan kebudayaan di hotel-hotel yang membosankan dan tiada jiwa. Lepas merasa bosan, rehat lagi sebab itu sahaja yang sesuai dilakukan kerana cuaca di luar panas dan tidak lembab. Petang hari kami berami-ramai berjalan-jalan di sekitar padang rumput berfoto-foto dan huha-huha sebelum menyantap makan malam seterusnya sesi foto matahari terbenam, di sini 8.30 malam baru mulai gelap.

Bab terakhir hari ini adalah persembahan kebudayaan Mongol yang warna warni sebelum diakhiri dengan dansa-dansi kami bersama-sama penyembah Mongol dan lain-lain, tak terkecuali awek ala-Mongol pastinya :). Berak? Masih diharamkan kerana kondisi tandas di sini sangat 'Shocking Asia'.

Pedoman kata hari 29:

The PRC has made great achievements since its founding, especially in the past 30 years. China now holds a significant position in international society and has a big say in all kinds of international affairs.

The economy keeps growing, political systems are getting more mature, and society is diversifying. Meanwhile, however, people are becoming more practical and intent on profit. This is no surprise in a commodity economy, but it shows the fickle and superficial side of our society.

Nowadays, China seems to have lost its soul in development, which probably results in China's weak-nation mentality. When a country has too little faith in politics or religion like in China, whether in the government or among the people, its people suffer from a psychic deficiency.

That means they have much more to live on but less to live for. They lack enough faith to give their lives meaning. As a result, they become impatient and fickle, only interested in material affluence Yang Rui is a star interviewer with China's English-language TV channel, CCTV-9

No comments:

Post a Comment