Monday, September 6, 2010

Hari 84: Nyama Selam, Hindu & Kristen ke Denpasar

5 September 2010
Denpasar, Bali





Seperti hari-hari sebelumnya, aku bangkit sekitar jam 3 sore berlatarbelakangkan suara penyampai berita cun TV One yang aku buka sepanjang waktu tidur, agar kembar Dina dan Dita Faisal hadir ke dalam mimpi indah bersamaku, hehe.

Kamar agak bersepah dengan surat khabar yang aku hadam malam tadi sehingga ngantuk berselerakan di dalam kamar. Bangun lewat menyebabkan gadis sunti alias pekerja di Nusa Indah (villa tempat aku tinggal selama di Bali), Eloh asal Karengasam yang imut juga tidak membersih dan mengemas bilik yang sering dia lakukan awal pagi. Aku sering bilang kalau pendingin hawa masih hidup dan kedengaran dari luar, itu maknanya aku masih tidur jadi tidak perlu penat2 mengerah kudrat, santai aja..kasihan kamu umur 18 tahun udah kerja.

Mandi siap, minum kopi siap, nonton tv one siap, aku ke warnet.

Jam 6 segitu, Termana dan Ika datang ke warnet untuk sama-sama ke Denpasar mencari sesuatu. Denpasar dan Pulau Bali sejak sebulan ini banyak kejadian keganasan sesama warga dan ini sempat mengkhawatirkan pemerintah kota Bali yang dibimbangi akan menjejaskan kedatangan pelancong seterusnya wang rupiah. Aku tidak hairan tentang hal ini kerana sudah diberitahu agak lama oleh Termana tentang rekod keganasan penduduk Bali sesama seperti yang terjadi di dalam persitiwa tragis G30S 1965. Mujur sepanjang keluar malam di Denpasar dan Sanur aku tidak pernah diganggu geng motor (mat rempit Indonesia) atau penjahat manapun, terima kasih Tuhan!

Kami ke kedai DVD dan toko buku Gramedia, dapatlah DVD Menculik Miyabi untuk teman di Malaysia yang mengirim dan buku Andrea Hirata yang juga orang kirim, aku malas dah nak beli apa-apa, terlampau banyak dah dan tak terbaca dan nonton. Sebelumnya sempat makan dahulu di salah satu food court di mal lama di Bali yang menyajikan pelbagai menu; aku hadam ayam presto dan ikan bakar ala manado, kena makan dua kali sebab porsinya aduhai sangat tak Malaysia, haha.

Hajat untuk karaoke lagu Geisha dan D'Massive, hehe tidak kesampaian kerana tarif untuk jam puncak agak mahal, maka kami melepakkan diri di warung yang dibilang popular untuk anak2 kota di hadapan pusat karaoke tadi. Menu pelbagai dan kelihatan menggiurkan, manakan tidak indo mee yang payah didapati di pinggir jalan Bali tidak seperti di kota2 lain Indonesia ada di sini dari indomee telur ke keju hingga ke kornet. Hanya kerna aku masih kekenyangan, teh halia sahaja menjadi pilihan pesanan aku. Kekurangan tempat lepak nyaman di Denpasar membulatkan tekad aku untuk membikinnya nanti di sini, Amin!

Oke selesai lepak pulang ke kamar dan rutintas harian berlanjutan.

Pedoman kata Hari 84:

Maka, jangan heran, bila selama Ramadhan para pejabat kita tampak santun dengan baju muslimnya, terlihat lebih sering datang ke masjid, apalagi bila disorot kamera televisi. Tetapi, semua ”atribut kemusliman” itu tentu saja tak mengubah apa-apa. Karena itu, korupsi terus dilakukan secara santun dan berjamaah - Agus Noor Prosais, Cerpenis, Sutradara

No comments:

Post a Comment